A HARC CLUSTER ÉS LOG LEGFRISEBB BEJEGYZÉSEI                            

Mivel nem csak és kizárólag a hozzáértőknek szól ez a cikk, kezdjük néhány alapvetéssel.

  1. 1.       A rádiózásban meglehetősen kezdő vagyok. Nagyjából 6 hónapja kezdtem el foglalkozni a témával és ez alatt az idő alatt elsősorban az elméleti oldallal foglalkoztam, mert…
  2. 2.       …gépészmérnök végzettséggel csak alapvető elektronikai ismereteim vannak, de…
  3. 3.       …úgy tűnik van remény, ne csüggedjen senki, aki hasonló hátrányból indul, mert némi kitartással a szükséges tudás összeszedhető

 

     Kecskeméti vagyok és szeretem a repülést. Adódott hát az ötlet, hogy a reptér rádió-forgalmát hallgatni tudjam. Itt kell megjegyeznem, hogy bármilyen rádióforgalmazást csak hallgatni teljesen engedélyezett. Legyen az akár egy repülőtér rádió-adása. Kell hozzá egy olyan készülék, ami AM vételre alkalmas (pl Aliexpressről rendelhető Quansheng UV-K5) és egy könnyen elkészíthető antenna (félhullámú dipole, bázisantenna, stb…). Itt jött az első kérdés, hogy milyen antenna is kell nekem? Elkezdődött hát a kutatás. Az internet ezen a téren kiváló forrás, ha valaki beszél angolul, akkor pláne. Ha nem, az sem baj, mert magyar nyelvű oldalak is vannak bőven. Megépült hát a magam antennája (5 félét vettem vagy építettem és a legjobbat választottam ki, telepítettem fix helyre). Ehhez vásároltam egy Quansheng UV-K5 (8) készüléket, amire feltettem az EG-Zumer firmware-t, ami a gyári silány AM vételt javította jelentősen.

     Az antennák tesztelésére kiváló lehetőség, ha olyan frekvenciát keresünk, ami állandó adásban van. Ilyen például az ATIS (Kecskeméten: 126.875 MHz) vagy a DME (Kecskeméten: 114.150 MHz). Az előbbi egy általános tájékoztató az adott reptérről (időjárási adatok, használható pályairány, esetleges lezárások, figyelmeztetések, …), utóbbi pedig egy irányjeladó, ami a repülőgépeket az adott reptérhez tudja irányítani. Az ATIS szöveges infó, a DME „csak csipogás”, de az antenna tesztjéhez kitűnő lehetőség.

 

Nade! …ha már venni tudok, miért ne lépnék egyet, hogy adni is tudjak??? Na, mint kiderült ez nem egyetlen lépés… 😊

 

Itt jöttek tehát képbe az olyan sávok, ahol rádióamatőr vizsga és engedély nélkül már nem csak hallgatózni, hanem adni is szabad. Ezek a PMR 446 és a CB frekvenciák.

 

A PMR előnye, hogy a 446 MHz frekvencia miatt az antenna mérete kicsi (70 cm-es hullámhossz), hátránya, hogy kis hatótávú.

Ezzel szemben a CB nagy hatótávú (akár sokezer km, igen kilo-meter!!!) viszont a 11 m-es hullámhossz miatt nagy antenna mérettel kell operálnunk.

Az antennatípusok, amiket az AM légiforgalom figyelésénél megismertem, rendre itt is használhatók. Mivel azonban a CB-sáv jelentősen alacsonyabb frekvencián üzemel, nagy antennákban kell gondolkodni.

Persze, sokan mondhatják, hogy nincs hova tenni antennát otthon. Itt a következő jó hír; nem kell csak az otthoni forgalmazásban gondolkodni. Megfelelő antenna birtokában és egy is kézi készülékkel akár egy gyalogtúrán is velünk lehet a mobil állomásunk, amivel venni és adni is fogunk tudni.

 

Van itt valami, ami kicsit elronthatja a játékunkat és éppen ez az ok, ami miatt ez a cikk megszületett:

A HotelAlfa FB csoportban volt téma a magas kecskeméti alapzaj. Mivel én full kezdő vagyok, amikor rendre kudarcot vallottak a rádiózási próbálkozásaim, nem tudtam, hogy mi a fő ok; a magam készítette antenna nem jó, rosszul állítom be a készüléket vagy az adott csatornán pont nincs forgalom??? Próbálkoztam saját és gyári antennákkal, különböző készülékekkel, de nagyjából semmilyen eredményt nem tudtam elérni. Vételben volt némi siker, de adásban semmi.

 

Egyik hétvégén azonban sikerült pozitív irányba elmozdulni, már ami a hibák kiszűrését illeti. Amúgy itthon van egy President Grant és több Quansheng UV-K5 készülék, ezekkel tudok próbálkozni.

Mikor Silvius írt a magas alapzajról, kezdtem gyanakodni, hogy esetleg nálam is ez lehet. Én a reptértől légvonalban 3,5 km-re délre lakom. Elsősorban innen próbálkoztam vételekkel. Szinte 0 eredménnyel. Mivel állandóan kerékpározom, fogtam a Quansheng rádiómat plusz egy teleszkópos CB antennát és tettem egy próbát kint a semmi közepén. Egészen meglepődtem, hogy kis túlzással szinte az összes CB-sávon jött valaki. Tisztán, érthetően S3, S4 erősséggel. Úgy hallottam az adásokat, hogy le kellett halkítanom a rádiót, mert túl hangos volt. Nem kellet tennem mást, mint feltenni a rádióra az antennát és a CB sávokon végig ugrálni.

 

Ahonnan tudtam vételezni:

  • ·         Skócia
  • ·         Anglia
  • ·         Franciaország
  • ·         Hollandia
  • ·         Olaszország
  • ·         Spanyol (nem vagyok benne biztos)
  • ·         ...és mintha egy ausztrál adást is tudtam volna csípni.

 

Közben ment a HotelAlfa féle /P, úgyhogy egy pillanatra a nagy hangzavarból jött valaki a "mieink közül is". :)

     Hoppá, ezek nem a szomszédban lévő állomások voltak, tehát erősen középkorú fejjel is gyerekes öröm lett úrrá rajtam, hogy sikerült ilyen messzi adásokat vételeznem.

     Hazafelé a kerékpáron néztem, hogy hol lehet még hallani adást. Beállítottam egy olyan csatornát, ami az egyik legerősebb volt kint a pusztában. A reptér kerítése mellől is tisztán, érthetően vételeztem. Nekem ez annyit jelent, hogy nem feltétlen a reptéri tevékenység az oka, hogy bent a városban rossz a vétel. A középfrekvenciákat végiglapoztam; jellemzően S0-S1 alapzaj volt, 1-1 csatornán felment S3-ra is. ...ismétlem kis kínai készülékkel, kínai teleszkópos antennával! Tehát érzékenyebb holmikkal feltételezem ennél magasabb alapzaj lesz.

 

     Ami érdekes volt; szinte hazaértem és még az utcánkból is jó vétel volt, bent a házunk udvarából is egész jó, de a tetőablakon kidugott rádión, már szinte semmi. Pont ott, ahol az antenna és a Grant lenne. Ahogy egy rádiós-társ javasolta, nem a tetőre fogok tenni antennát, hanem a kertbe, ahol a kézi-rádión jó vétel mutatkozik. Itt a következő tanács: ha sikerült egy olyan rádió+antenna kombót találni, amin biztosan van minőségi vétel, térképezzük fel a környezetünket ahová az antennát tennénk és tényleg csak oda tegyük először, ahova érdemes is.

 

     Felbátorodva az eredményeken, másnap feltettem a kocsira egy kölcsönkapott Sirio mágnestalpas kocsiantennát és kimentem kb 3-4 km-nyire a lakott területtől. Szintén megint csak a Quansheng volt nálam és megint meglepődtem, mert az előző napi csatornákon megint szépen jöttek az adások. Kicsit jobb minőségben, mint a whip antennával, nem ritkán S5 erősséggel. A 2 m-es anatőr sávon is kiválóan hallottam, ahogy a kecskeméti amatőrök megbeszélnek ezt-azt. :)

 

Tapasztalat:

     Valószínűleg marad a kitelepülős-rádiózás. Készítettem egy T2LT antennát és ehhez talán majd a CB-re átalakított Quansheng lesz jó partner. Ezeket kerékpáron is ki tudom vinni. Továbbá ott lesz lehetőségnek a Grant is, amit autóban szintén magammal vihetek. Gondolkodom, hogy veszek autóantennát, ha már olyan jól szerepelt és folytatom a saját építésű antennákkal való próbálkozást. :)

 

     Ne keseredjen el tehát az sem, akinek elsőre nem jön össze semmilyen összeköttetés. Én 1 hónapja vettem a magam President Grant CB rádióját és eddig 0 összeköttetésem volt. Valószínűleg, annál jobban örülök majd az első kétirányú kommunikációnak, minél rögösebb úton jutok el hozzá. 😊 De már sejtem a fényt az alagút végén, így nem fogom feladni, mert ez csak szórakozás, hobbi. Szerintem pont az a lényeg benne, hogy tanulással, kísérletezéssel érjük el a kívánt eredményt és ne csak a készen vásárolt eszközökkel használatával.

 

 

Jó vételt mindenkinek!

73!

109HA261 /Dániel

Joomla templates by a4joomla